A 146/2014 kormány rendelet 2014. június 5-én lépett életbe. Mint sok más rendelet és törvény, ez is kapkodva készült, ezért már a megjelenésekor borítékolható volt, hogy szükséges lesz a módosítása.
2015. év elején, miután kiderült, hogy a rendelet borzasztó terheket ró a társasházakra, a kormánynak volt egy olyan elszólása, hogy akkor majd jól államosítják az egész szektort, és jöhet a rezsicsökkentés. Elsőre a teljes szakma felháborodott, majd úgy döntött, hogy ez egy hülyeség!
Márciusban aztán elkészült egy hatástanulmány, amely most került nyilvánosságra:
Rezsicsökkentés hatástanulmány <<– KATT RÁ!
Ebben konkrét intézkedés nem olvasható, de az feltűnő, hogy a felvonók ellenőrzését (amelyet ma 3, független akkreditált szervezet egymással versenyezve végez) az Első Magyar Nemzeti Közműszolgáltatónak szeretné átadni. Ezzel természetesen több gond is van. Az utóbbi időben már többször kiderült, hogy az államosított rezsi végül megdrágul, amint eltűnik a piacról a verseny. A felvonók ellenőrzése egy felelősségteljes mérnöki munka, amit semelyik felvonóellenőr nem fog közalkalmazotti bérért elvégezni, akkor inkább kalandvágyból külföldre megy. (A hatástanulmányból jól látható, hogy mindössze 200 felvonó ellenőr van Magyarországon. Viszonylag hamar el fognak fogyni!)
A rezsicsökkentés kitér arra, hogy olcsóbbá kívánják tenni a felvonók létesítését azzal, hogy az eljárások díját csökkentik. Az eljárás díja korábban pár tízezer forint volt, most is hasonló összeg, ezt csökkentik le 11.000.- forintra. A lift ára ehhez képest nagyságrendileg minimum 6 millió forint. Biztos nagyon fog örülni minden liftépítő, ha nem 6.020.000.- forintba kerül majd a lift, csak 6.000.000.- forintba. Arról ne is beszéljünk, hogy a folyamatosan romló gazdaságnak köszönhetően évről-évre egyre kevesebb felvonó épül. Becslések szerint tavaly kb. 500-700 felvonó épült.
Külön pikáns, hogy a kormány rezsicsökkentésről beszél, mert a 2014-ben bevezetett 146/2014 kormány rendelet emelte meg a felvonókra minden évben fizetendő nyilvántartási díjat 2.200.- forintról 5.000.- forintra. Hogy miért? Mindössze azért, mert a 2.200.- forintot egy nonprofit szervezet szedte, akinek a munkáját kormányzati hatáskörbe vonták, és a díjat több, mint a duplájára emelték! Szóval itt is bejött, hogy az államnak többet kell fizetni, mint egy piaci cégnek.
A rezsicsökkentés tanulmányban azt írják, hogy a liftekre költendő összeg éves szinten 100-150 ezer forinttal csökken! Egy liftnél a következő költségek merülnek fel:
– karbantartási díj (egy átlagos társasházban jellemzően bruttó 10-15 ezer forint havonta, éves szinten kb. 150 ezer forint)
– távfelügyeleti díj (egy átlagos társasházi liften jellemzően bruttó 7 ezer forint havonta, éves szinten kb. 84 ezer forint)
– akkreditált szervezet által végzett vizsgálatok (az átlagos társasházi liftek 10 és 20 évnél is idősebbek, ezért 2 vizsgálat szükséges évente, díja kb. 30 ezer forint)
– felvonó ellenőr által végzett karbantartás megfelelőségi ellenőrző vizsgálat (évi 2 db. jellemzően kb. 30 ezer forint)
Összesen tehát kb. 300 ezer forint a költség évente.
A kezünkbe került rendelet módosítás tervezet ITT! <<-KATT RÁ!
Ebből az derül ki, hogy a 20 évnél fiatalabb lifteket – amennyiben a gyártói utasítás mást nem ír elő – elegendő 2 havonta karbantartani. Továbbá elegendő ezeket a lifteket évente 1x vizsgáltatni. A módosítás értelmében megszűnik a karbantartás megfelelőség ellenőrző vizsgálat.
Tehát a fenti számokkal számolva egy átlagos 20 évnél idősebb társasházi liftnél a megtakarítás éves szinten: kb. 30 ezer forint (2 karbantartás ellenőrző vizsgálat)
Egy nem annyira átlagos, 10-20 év közötti felvonóval rendelkező lift esetében pedig: kb. 120 ezer forint (6 karbantartás, 2 karb. ellenőrző vizsgálat, 1 akkreditált szervezet által végzett vizsgálat)
És egy 10 évnél fiatalabb felvonó esetén pedig: kb. 105 ezer forint (6 karbantartás, 2 karb. ellenőrző vizsgálat – az akkreditált szervezet által végzendő vizsgálatból eddig is csak 1 volt kötelező)
Tehát a megtakarítás legjobb indulattal max. 120 ezer forint évente, de nagy átlagban inkább csak 30 ezer forint, vagyis kb. 10%. Persze a kicsinek is örülhetnek az üzemeltetők, kérdés, hogy tényleg a zsebükben marad-e ez a pénz, vagy a ritkuló vizsgálatok miatt több gond lesz a lifttel, és a költségek inkább nőnek?
Ami viszont tényleg jó, és az eredeti rendeletben örültségnek is tűnt: teljes egészében törlésre kerül a 26. paragrafus, amely előírta, hogy 2020-ban minden 20 évnél idősebb felvonónak meg kell felelnie az akkor érvényben lévő szabványoknak.
A módosítás néhány kérdést lezár, számosat viszont megnyitott. Még fogunk vele foglalkozni, főleg ha tényleg így marad!