Honvári Gábor a Schindler cég belső ellenőrzéseinek tapasztalatairól tartott előadást. Ezek az ellenőrzések a termékeik biztonsága, valamint a munkavédelmi előírások betartása miatt fontos. Ismét bebizonyosodott, hogy nagyon komoly problémák vannak az üzemelő felvonókkal, amelyen a szakszerű és rendszeres karbantartás sem tud segíteni.
Bizony ezeket a lifteket modernizálni kellene.
FIGYELEM! Ez egy szakmai bejegyzés, és főleg felvonós szakembereknek szól. A leírtakért felelősséget nem tudunk vállalni, mivel a leírtak az előadások szubjektív összefoglalói! A leírtak 2015. június 11-én hangzottak el. Dőlt betűvel Sümeghi Mátyás megjegyzései olvashatóak.
A Schindler cégnél a biztonságtechnikai ellenőrzéseket a következő lift alkotó elemeken végzik:
– komplett hajtómű fékkel, vagy a komplett hidraulika
– aknaajtók
– biztonsági berendezések
– sebességhatároló és fogókészülék
– fülkeajtó
– kommunikációs egység a fülkében
A vizsgálatokat egy tesztlapon, fényképekkel dokumentálva végzik.
Ennek én nagyon örültem, mivel a Comfort-Liftnél mi is bevezettük már ezt. Mi ‘felvonó állapot diagnosztika’ tesztlapnak hívjuk, és egy-egy ilyen vizsgálat során nem csak a biztonságtechnikai kockázatokat, hanem működésbeli problémákat is igyekszünk feltárni, továbbá a felvonó üzemeltető felé próbálunk egy átfogó képet adni arról, hogy a felvonója milyen állapotban van, milyen munkálatokat kell rajta elvégeztetnie azonnal, vagy a következő években.
A Schindler cég tapasztalatai a következők:
– fékhibák: légrés kicsi, vagy nincs / beállító csavar nincs plombálva, rögzítve / a fékdob sérült, vagy szennyezett / elektromos sérülés a féken (pl. a villamos bekötésnél) / porvédő sérült
– aknaajtók: sérült, vagy hiányzó üveg / repedt, vagy törött aknaajtó görgő (ez az ajtó aknába eséséhez is vezethet!) / a kényszernyitás nincs megfelelően megoldva
– biztonsági áramkör: a biztonsági áramkör rövidre van zárva (vagyis ki van iktatva!!) / a biztonsági érintkező nincs megfelelően rögzítve / az érintkezőt működtető pálya nem megfelelő / a kapcsoló törött / az érintkező nincsen rendes burkolattal ellátva (érintésvédelmi probléma) / sebességhatárolón nincs tárcsavédő burkolat <- igaz, ez nem kötelező, de ajánlott
– fogókészülék: szennyezett a fogókészülék (ez működésbeli gondot is okozhat) / a fogókészülék nincs jól beállítva
A Schindler ezeken felül egy speciális ultrahangos vizsgálattal vizsgálja a csőtengelyek repedéseit, töréseit. Ez a konstrukció főleg régi lifteknél fordul még elő, szerencsére nem gyakori. VISZONT a vizsgált tengelyek 10%-ánál találtak valamilyen problémát!
A Schindler cég nagy hangsúlyt fektet a munkavédelemre is:
A munkavédelem alapvetően a munkáltató feladata.
Néhány problematika a lifteknél ezzel kapcsolatban:
– leesés elleni védelem (nem megfelelő, vagy hiányzik a korlát a fülketetőn -> ilyen esetben mindig leesés elleni hevedert kell alkalmazni)
– süllyesztéki hágcsó nem szabványos, nincs megfelelő korlát
– a gépház megközelíthetősége nem megfelelő, veszélyes (pl. hosszú létra az épület szélén)
– érintésvédelmi problémák
– nincs megfelelő védőtér a fülke alatt, vagy felett
– a gépház nincs megfelelően lezárva
– az aknába benyúló tárgyak (pl. építésből itt maradt kilógó betonvas)
Ezen problémákat mindig kezelni kell, és a kockázatok minimalizálására kell törekedni.