Ezen bejegyzés a felvonók üzemeltetőinek szól, nekik próbálunk segíteni eligazodni!

Mint az ismert, tavaly június 5-én lépett életbe a felvonók üzemeltetéséről is szóló 146/2014. kormány rendelet.

Ebben a rendeletben számos kötelezettségről, előírásról van szó. Ezek egy része az üzemeltetőkre vonatkozik.

A legnagyobb felháborodást és káoszt az üzemeltetőknél (és a felvonós szakmában) a rendelet 26. §-a okozta, amely előírja, hogy 2020-tól minden 20 évnél idősebb felvonót (vagyis legelőször azokat, amiket 2000 előtt helyeztek üzembe) úgynevezett szabványossági felülvizsgálatnak kell alávetni, és amelyik felvonó a rendeletnek nem felel meg, azt le kell kapcsolni. Nos, ebben is változás várható!

A kormány törekvése egybeesik a szakma törekvésével, hogy a felvonók legyenek minél biztonságosabbak, azonban a szakma egyáltalán nem értett egyet a fenti rendeletben foglalt előírással. Az Európai Uniónak van a felújításra vonatkozó szabványa, azonban Magyarországon ezt még mindig nem kötelező alkalmazni, nincs rá rendelet! A fenti rendelet e helyett az új felvonókra vonatkozó előírásokat akarja alkalmazni a régi felvonókra.

A fenti problémát az ÉMI-TÜV SÜD jelezte a kormány felé (egy tévé interjúban üzentek a kormánynak), amelynek hatására ez év elején a teljes felvonós szolgáltatás (ellenőrzés és karbantartás) államosításával fenyegette meg a szakmát a kormány. Elsőre liftes körökben nagy lett a riadalom, de később egyetértett mindenki abban, hogy ezt nem lehet megcsinálni! Később a kormány már a liftes rezsi csökkentéséről beszélt, az államosításról nem.

A napokban eljutott hozzánk a fenti rendelet módosítási tervezete, valamint egy hozzá tartozó hatástanulmány is.

Kezdjük a hatástanulmánnyal: IDE KATTINTVA LETÖLTHETŐ –>

A teljes szakmát, és a közel 40 ezer felvonót érintő hatástanulmány másfél A4-es lapon elfér, és elkészítése 1 nap alatt történt!

A leírás szerint a hatástanulmány 4 éves ciklust ölel fel, ami azért érdekes, mert a jelenlegi rendszer csak a tavaly június 5-én életbe lépett rendelet életbe lépése óta áll fenn (vagyis 1 éve).

A hatástanulmány szerint a társasházak, és a felvonó üzemeltetők éves szinten 100-150 ezer forintot spórolhatnak majd meg. Ezen kívül középtávú cél, hogy a felvonók ellenőrzését az Első Magyar Nemzeti Közműszolgáltató végezze majd.

Hogy ez utóbbi milyen rezsicsökkenést eredményez majd, az kérdéses. Ami már ma is biztos: a tavaly életbe lépett rendelet módosítás egyelőre egy dologban államosított: a felvonók nyilvántartását eddig az ÉMI-FMF Nonprofit Kft. végezte évi 2.200.- forintért. A kormány rendelet módosítása óta ezt a feladatot a Magyar Kormányzati Ellenőrzési Hivatal végzi már évi 5.000.- forintért. Vagyis a rezsicsökkentést az államosítással itt nem sikerült megvalósítani, csak egy több, mint 100%-os áremelést!

A felvonók vizsgálatát jelenleg 3 cég végzi a piacon egymással versenyezve. A versennyel biztosítva van a szakmaiság és a normális ár is. Ha ez állami kézbe kerül, kérdéses, hogy hogyan fog mindez változni? A vizsgálatot csak megfelelően képzett mérnök (felvonóellenőr) végezheti, akik nem valószínű, hogy közalkalmazotti bérért elmennének dolgozni!

Érdekesség továbbá, hogy a tanulmányban csak a felvonó ellenőrök (400 fő), és a felvonó üzemeltetők (37 000 felvonó) vannak megemlítve, a felvonó karbantartók nincsenek, pedig nyilván a rezsicsökkentéssel az ő bevételük is csökkenne jelentősen!

A rendelet módosítás tervezete: IDE KATTINTVA LETÖLTHETŐ –>

A legfontosabb, üzemeltetőket érintő módosítások:

Törölve lett a teljes paragrafus, amely előírta 2020-ra a felvonók felújítását, cseréjét. És helyette… helyette nincsen semmi! Természetesen lehet úgy rezsit csökkenteni, hogy leszakad a lift, és akkor többet nem használják, de a felvonós szakma nagyon szorgalmazza, hogy a liftek felújítására legyen egy olyan előírás, amely az üzemeltetőknek is elfogadható! A felvonókat 20 éves időszakra tervezték és építették be. Ma Magyarországon a liftek több, mint 60%-a idősebb 20 évnél, de 50%-uk még a 30 évnél is!

Új előírás, hogy a 20 évnél fiatalabb lifteket elegendő 2 havonta karbantartani. Egy új, kis forgalmú felvonónál valóban felesleges a havi karbantartás, azonban a 20. év az már a felvonó élettartamának a vége egy normális nyugati államban! Ráadásul ez a fajta rezsicsökkentés pont azokat nem fogja érinteni, akiket kéne, hogy érintsen, hiszen a régi panel házakban a liftek jellemzően minimum 35 évesek már! Adalék, hogy a karbantartási ciklus ritkítása meghibásodásokhoz vezethet, és egy-egy javítás díja a karbantartási díjnál is magasabb lesz, ráadásul a karbantartási díjak is emelkednek, hiszen 2 havonta nyilván több munkát kell majd elvégezni, mintha havonta menne a karbantartó! Összességében tehát a rezsi ezzel nem csökken, hanem jó eséllyel nő! A 20 évnél fiatalabb felvonókat azonban havonta kell továbbra is karbantartani, ha a gyártó karbantartási utasítása ezt írja elő, márpedig ezt a legtöbb esetben előírja!

Jelenleg a 10 évnél idősebb felvonókon évente 2 akkreditált szervezet által végzett biztonsági vizsgálatot kell végeztetni. A 2 vizsgálat ezentúl 20 évnél idősebb felvonókra vonatkozik csak. Ez megint csak a felvonó biztonságát csökkentheti, ráadásul egy-egy felvonón ez kb. havi 1.000.- forint megtakarítást jelent csak! Érdemes ennyiért csökkenteni a biztonságot??

Jelenleg kötelező a felvonókon évente két alkalommal karbantartás megfelelőség ellenőrző vizsgálatot végeztetni. A módosítás tervezet ezt is eltörli. Ma egy 10 évnél idősebb felvonón min. 16 vizsgálatot kell elvégezni: 2 karbantartás ellenőrző vizsgálatot, 2 biztonságtechnikai vizsgálatot, és 12 karbantartást. Ez valóban irreálisan sok, és a karbantartás ellenőrzés vizsgálat talán felesleges is (bár sok felvonó ellenőrnek ez adja a megélhetését). Az eltörlés viszont csak egy dolog. Ezzel együtt fontos lett volna, hogy a rendelet előírja azt is, hogy az akkreditált szervezet által elvégzendő biztonságtechnikai vizsgálat alkalmával ezentúl a karbantartás megfelelőségét is vizsgálni kell. Így viszont nyilván az akkreditált szervezetek árakat fognak emelni! Lesz ebből rezsicsökkentés?

ÖSSZEFOGLALVA: A rendelet módosítás törekvése tehát a kormány jelszava: rezsicsökkentés. A hatástanulmányban leírt liftenkénti 100-150 ezer forintos megtakarítás azonban biztosan irreális, hiszen egy kisebb forgalmú társasház jelenleg ennyit, vagy csak kicsivel költ többet a liftre egy évben. A másik probléma, hogy a módosítás és a hatástanulmány is nélkülöz minden szakmaiságot, csak a rezsicsökkentésre koncentrál!

Amint biztossá válik a rendelet módosítás szövege, ismét jelentkezünk a témával kapcsolatban!

Facebook Comments