Lift kötélA liftek egyik legfontosabb alkatrészei a kötelek. A köteleken keresztül történik a kabinok emelése és süllyesztése, és a kötelek tartják a fülkét normál üzemben, hogy azok ne zuhanjanak le. A megfelelő kötél kiválasztása ezért nagyon fontos. Talán nem meglepő, hogy három előadás is volt a lift kötelekkel kapcsolatban a Konferencián.

FIGYELEM! Ez egy szakmai bejegyzés, és főleg felvonós szakembereknek szól. A leírtakért felelősséget nem tudunk vállalni, mivel a leírtak az előadások szubjektív összefoglalói. A leírtak 2015. június 11-én hangzottak el. Dőlt betűkkel Sümeghi Mátyás megjegyzései.

Dr. Makovsky Géza a körkeresztmetszetű kötelekről tartott egy nagyon színvonalas előadást. Az előadás során Géza végigvezette, hogy milyen köteleket lehet használni a felvonóknál, és ezeknél milyen problémák szoktak fellépni. Általánosságban elmondható, hogy a lift kötelével kapcsolatban a következő elvárásaink vannak:

– tapadjon meg annyira a hajtótárcsában, hogy a hajtótárcsa forgatásával a fülkét emelni, illetve süllyeszteni tudjuk

– csak annyira tapadjon meg a hajtótárcsában, hogy ha a fülke, vagy az ellensúly elakad, vagy mechanikusan ütközik valamelyik végállásán, akkor a kötél csússzon meg a tárcsán

– legyen kellően erős ahhoz, hogy a terheket elbírja (lifteknél a minimális biztonsági tényező a kötelekre 12-szeres, vagyis akár 12-szer nagyobb terhet is elvisel a kötél)

– legyen kellően puha ahhoz, hogy a hajtótárcsával való folyamatos kapcsolata és súrlódása ne tegye tönkre a hajtótárcsát

A lifteknél alkalmazott kötelek SEALE szerkezetűek. Ezek a kötelek középen egy betéttel rendelkeznek, amely lehet kender, vagy acél (erősített). Ezek körül helyezkednek el a pászmák, amelyek acél elemi szálakból állnak.

Géza részletesen ismertette, és levezette, hogy a kötelek számolásánál rengeteg tényezőt nem veszünk figyelembe, amik pedig fontosak lehetnének! A horony nyomás számításánál például kör keresztmetszetű kötéllel számolunk, holott a kötél kialakításából adódóan nem kör alakú a felület, a kötél csak bizonyos pontokon fekszik fel. Arról is szó volt, hogy a köteleken belül az egyes pászmák, és elemi szálak hogyan nyomják egymást a terhelés hatására, tehát nem csak a horonynál jön létre nyomás, hanem a kötél szerkezetén belül is. Fontos fizikai jelenség az is, hogy amikor a kötelek a tárcsákra felfutnak, és a másik oldalon lefutnak, nem ugyanakkora húzóerőnek vannak kitéve, ezért a kötél átmérője is változik a tárcsán történő végigfutás közben, és létrejönnek kötél csúszások.

Ezért is fontos, hogy ma már nem elég a 12-szeres biztonsági tényező a kötelekre, hiszen minden egyes tárcsán való átfutás a kötél “romlását” okozza, és ezt a kötelek számításánál az EU szabványoknak megfelelően figyelembe kell venni. A 146/2014 kormány rendelet értelmében pedig kötél-, vagy hajtótárcsa csere esetén kötelező ellenőrző számítást végezni, amelyet akár cégünktől is megrendelhet:

Pápai László az OTIS-tól a lapos kötelekről (köznapi nevén nadrágszíjakról) tartott előadást. Sajnálatos módon – főleg építészeti nyomásra – az utóbbi 15 évben elterjedtek a gépháznélküli felvonók. Ezeknél egyre inkább elvárás lett az is, hogy minél kisebb hajtógépet kelljen felrakni az aknafejbe. Kezdetben a kötél átmérőt csökkentették a szabvány által már nem megengedett, de egyedileg engedélyeztetett d6 mm-es átmérőre, majd érkeztek a lapos kötéllel működő, kis hajtótárcsás gépek (D80 mm hajtótárcsa, amelyet a motor közvetlenül hajt.). Szakmán belül továbbra is vitatott megoldás a gépháznélküli lift, és a gatyamadzagos emelőkötél is.

A lapos köteleknél a pászmák ugyanúgy megtalálhatóak, mint a kör alakú kötélnél, csak egymás mellett. Az így egymás mellé helyezett pászmák egy poliuretán bevonatot kapnak, így jön létre a liftes lapos kötél, ami az OTIS szabadalma. Az ilyen kötelek hajlékonysága (a kisebb átmérő miatt) nagyobb, a kötél fajlagos tömege kisebb, a zajkibocsátása és a vibráció kisebb. Az OTIS képviselője szerint ezen kötelek nyúlása kisebb, élettartamúk pedig 20 év. Ugyanakkor a képviselő azt is elismerte, hogy ugyan még csak 10-15 éve telepítik ezeket a lapos köteleket, mégis számos liften kellett már a köteleket lecserélni. Véleménye szerint azonban ez nem a kosntrukció hibája, sokkal inkább szerelési pontatlanságból, gyártási hibákból, vagy helytelen karbantartásból adódó hibák.

A képviselő elmondta, hogy előnye még ezeknek a köteleknek, hogy magasabb a súrlódási tényezőjük (a műanyag bevonatnak köszönhetően), nem igényel kenést, nincs korrozió, és csökken a hajtótárcsa kopása is. Előny továbbá az is, hogy mivel egy hajtószíj van, ezért nem kell ügyelni a kötelek egyenfeszültségének beállítására sem.

Az OTIS a GEN2 liftjeinél alkalmazza ezt a fajta kötelet. Mivel a kötelek megfelelősége nem ellenőrizhető a hagyományos módszerekkel, ezért minden egyes felvonóhoz telepítenek egy elektromos ellenálláson alapuló kötélfelügyeleti egységet. Ez a nap 24 órájában folyamatosan ellenőrzi a kötelek állapotát, az OTIS szerint objektíven. Ha hibát érzékel, az a lift megállását eredményezi. Ennek a fajta kötélellenőrzésnek a megfelelősége már a konferencia egy másik előadásán megkérdőjeleződött, és aggodalomra adhat az is okot, hogy több felvonón a szavatolt 20 év előtt tönkrementek ezek a kötelek.

Némethy LászlóKONE-től a cégük által jegyzett Ultrarope kötélről tartott előadást. Ez egy szénszálas kötél, amely nagyon magas épületekben lehet nagyon hasznos a kicsi tömegének köszönhetően. Magyarországon jó ideig biztosan nem fogunk még vele találkozni.

UPDATE 2015.07.09.:

Pápai László az OTIS részéről megkeresett, levelet küldött nekem, melyben helyesbítést kért a fenti adatokkal kapcsolatban. Levelét változtatás nélkül idézem:

Tisztelt Sümeghi úr !

Kedves Mátyás !

 

Cégeink között munkakapcsolat van, rendszeres olvasóid vagyunk hírlevelednek.

Sajnálattal olvassuk, hogy az idei Felvonó Konferencián elhangzott prezentációnkat bemutató összefoglalódban olyan megállapítások került publikálásra, mely az előadáson nem hangzottak el.

Publikációd rögzíti, hogy az OTIS tevékenysége és az által forgalmazott lapos kötél és az azt ellenőrző rendszer több ok miatt is aggodalomra adhat okot :

1/ Az OTIS olyan komponenst forgalmaz, amely az általa szavatolt idő előtt tönkremegy, mely aggodalomra adhat okot. 

Az hangzott el, hogy többféle teszt ( pl. fáradásos élettartam vizsgálat ) alapján a lapos kötél várható élettartama 20 év . Azt senki nem mondta, hogy az OTIS 20 év élettartamot szavatol a lapos kötélre.

Emlékeztetünk, ahogy az az általam megtartott prezentációban el is hangzott, hogy a lapos kötél az élet által is bizonyítottan nagyon jó megoldás.  Az első Magyarországon 2000-ben telepített berendezés tapasztalata alapján a lapos kötél bírja a 20 évet. A  cserék száma ezrelékben mérhető és nem az elöregedés miatt válik szükségessé.

2/ Az elektromos ellenálláson alapuló kötélellenőrzés aggodalomra adhat okot. 

Az idézett másik előadáson ez nem hangzott el.

Arról volt szó, hogy a másik előadó nem tudja pontosan tudja, hogy hogyan működik a rendszer. Az előadó önmaga is több elvet felvázolt, köztük saját maga által is jónak vélt műszaki megoldást is ismertetett. A tényleges működés módjára irányult a kérdése, nem pedig arra vonatkozóan, hogy a tényleges megoldást ismeri és az aggodalomra ad okot.

A  témára szándékosan nem kívántuk azonnal reagálni. Nem akartunk nem mindenkit egyformán érdeklő elnyúló párbeszédet előidézni, ezzel a előadások menetét felborítani,  ezáltal emlékezetessé tenni a rendezvényt , melyre régebben mások által más ügyben volt példa.

Az előadóval a szünetben egyeztettünk.

Jelezzük, amit az összes ott jelenlévő Tanúsító szervezet is meg tud számodra erősíteni,  hogy az ellenállás mérésen alapuló kötélfigyelő rendszer akkreditált felvonós minőségtanúsító ( Lloyd’s Register Quality Assurance ) által kiadott  műszaki megfelelőségi igazolással ( Design Appraisal Document , ez a nem tanúsítás köteles komponens „tanúsítására” kidolgozott eljárás )  rendelkezik egyben bejegyzett OTIS szabadalom. ( PULSE )

Fentiek ismeretében sajnálattal állapítjuk meg, hogy cégünk és  termékünk hazai és nemzetközi hitelét a több résztvevőnek megküldött szabadon terjeszthető formátumban megjelent írásod rontja.

Publikációd a termékről és a cégről helytelen képest fest , ezért arra kérünk, hogy  hátrányos értelmű mondataid a soron következő körlevélben helyesbíteni szíveskedj.

üdvözlettel

Pápai László
műszaki támogatási vezető

 

 

Természetesen eszem ágában sincs az OTIS rossz hírnevét kelteni. Sajnálom, ha félreértettem valamit, vagy félreértésre adhat okot, amit leírtam. – Sümeghi Mátyás

Facebook Comments