Űrbe közlekedő lift? Nagy nyomású hidraulikus csőhálózat London alatt a liftek működéséhez? Ez itt a liftes történelem 2. része!

Az első részt IDE KATTINTVA –> tudod elolvasni!

Siemens elektromos lift 1878. villamos berobbanás:

Az elektromos áram, és az elektromos dinamó és motor feltalálásával szinte egy időben meg is épült az első elektromos hajtású felvonó. A liftet Werner von Siemens építette Németországban.

Alexander Miles automata ajtaja 1887. Magától záródik

 Egy amerikai feltaláló – Alexander Miles – találta ki, és valósította meg az első automata ajtót a liftekhez. Ez egy nagyon fontos újítás volt, mert a lift ajtajait lezárta, amikor a lift nem volt az adott szinten.

Korábban is zárhatóak voltak a liftajtók, de ezt kézzel kellett megtenni, és emberi mulasztásból adódóan sokszor előfordult, hogy az aknaajtót nem zárták be, és személyek zuhantak az aknába.

A találmány az emberi tényezőt kizárta, mivel a zárási mechanizmust teljesen automatizálta.

Régi lift panel

1894. Már megy is magától!

Az elektromosság elterjedésével az első villamos vezérlések is megjelentek. Ezek akkoriban úgy működtek, hogy az egyik gombra felfele, a másik gombra lefele mozgott a lift, amíg a gombot nyomva tartották.

Ebben az időben az Osztrák-Magyar Monarchia területén Anton Freissler rengeteg fejlesztést hajtott végre a villamos motorú hajtásokon, és gépei az egész világon keresetté váltak.

Szintén ebben az időben Londonban a a London Hydraulic Power Company egy közel 400 km hosszú hidraulikus csőhálózatot hozott létre London alatt, amellyel számos hidraulikus gépet, köztük lifteket is működtetek.

Gombos lift

1907. Megnyomod a gombot és jön!

Az első nyomógombos, hívást tároló lift vezérlést 1907-ben az OTIS telepítette.

Régi telefon egy felvonóban

1909. Lift telefon

New York Cityben telepítették az első telefonokat a liftekbe. Ezek akkoriban nem csak arra szolgáltak, hogy segítséget kérjenek rajta, hanem a liftet is a telefon másik végén lévő “lift felügyelő” vezérelte, ugyanis a kabinban nem voltak gombok.

Mégis nagyon fontos, hogy telefon volt a fülkében, hiszen ezen keresztül segítséget lehetett kérni, és ez alapozta meg a ma használatos távfelügyeleti rendszereket is.

Régi lift szintjelző

1930-as évek

Az 1930-as évekre a lift a mindennapi élet része lett. Egyre több épületbe építettek be lifteket, és a lifteknek köszönhetően a magasság leküzdése is egyre könnyebbé és kényelmesebbé vált, ezért az építészek egyre magasabb épületeket terveztek és építettek.

Lift Erdőkertes - Paravia

Napjaink

A liftek alap működése nem sokban változott az elmúlt 80 évben. Az alapelv most is hasonló. A fejlesztések leginkább a biztonság növelése érdekében történnek, és ennek megfelelően a liftek egyre bonyolultabbakká, összetettebbekké vállnak. A biztonság szempontjából ez mindenképpen jó, de a lift meghibásodásának esélyét viszont nagyban növeli.

A felvonóknál a másik újítás az, hogy minél kisebb helyet vegyen el az épületből. Ennek megfelelően kifejlesztettek olyan lifteket, amelyeknek minimális az aknafej és a süllyeszték igénye, de ezeket biztonsági okokból normál esetben az európai szabványok nem engedik beépíteni. Sajnos engedik viszont az úgynevezett gépháznélküli felvonókat, amelyeknél a gép és sokszor a vezérlés egy része is az aknában van. Ez hibakeresésnél is nehézséget okoz, de a mentést sem könnyű így elvégezni, nem egyszer kellett tűzoltókat hívni segítségül ilyen esetben.

A lifteknél is használjuk természetesen a technika újításait. Színes, érintőképernyős kijelzőket, szintbemondókat, hangfelismerőket, ujjlenyomat olvasókat, stb.

Érdekességek is vannak, mint például vákuum, vagy mágneses elven működő hajtások.

A jövő: űrlift

A jövő…?

Természetesen senki sem tudja, hogy mit hoz a jövő. Rengeteg fejlesztés történik a liftes területen is. (például kis tömegű, nagy teherbírású kötelek, energiatakarékosabb hajtások, zöld energiát előállító liftek, stb.)

Szó volt róla, hogy hamarosan az űrbe is lehet majd közlekedni lifttel.

Üzemelnek már olyan liftek (felhőkarcolókban), ahol a nagyobb utas kiszolgálás érdekében a kabin 2 szintes (egymás felett van két kabin), de olyan is előfordul, hogy egy aknában több lift közlekedik. Ezek azért hasznos megoldások, mert egy-egy felhőkarcoló kiszolgálásra rengeteg liftre van szükség.

Fejlesztés alatt áll már olyan lift is, amely nem csak függőlegesen, de vízszintesen is képes közlekedni. Ez is a felhőkarcolókban érdekes, mert ott sokszor egy-egy szintre csak több lift átszállással lehet eljutni, ugyanis nem minden lift szolgál ki minden szintet.

A jövőt tehát nem tudhatjuk, de az biztos, hogy a Comfort-Lift itt lesz!

Facebook Comments