FIGYELEM! A videó a nyugalom megzavarására lehet alkalmas!
A legtöbb hagyományos felvonó működési elve az, hogy egy motorral hajtott hajtótárcsán átvetnek köteleket, amelynek az egyik végén a liftkabin, a másik végén pedig az ellensúly van.
Ha nem lenne ellensúly, akkor a kabin egyszerűen lezuhanna, hiszen nem lenne semmilyen súly a kötél másik végén, így a fülke egyszerűen elrántana a kötelet a hajtótárcsában. Az ellensúly szerepe tehát leginkább az, hogy ellensúlyozza a fülke tömegét, illetve hogy megfelelő tapadás jöjjön létre az emelőkötél és a hajtótárcsa között.
A tapadás nem lehet sem túl nagy, sem túl kicsi! Ha túl nagy lenne, akkor a kötél nem tudna megcsúszni olyan esetekben, amikor pedig meg kell csúsznia (pl. elakad a fülke). Ha pedig túl kicsi, akkor a hajtótárcsától függetlenül a nehezebb súly egyszerűen lezuhanna (vagy a fülke, vagy az ellensúly), hiszen a kötél csúszkálna a tárcsán!
Az ellensúly tömegét általában úgy választják meg, hogy teljes egészében kiegyenlítse a kabin súlyát, és még ezen kívül a kabin terhelhetőségének a felét is. Így üres kabin esetén az ellensúly nehezebb egy kicsit, teli kabin esetén pedig a fülke nehezebb egy kicsit.
A felzuhanás akkor tud létrejönni, amikor a fülke üres, vagy csak kevesen vannak benne, így a nehezebb ellensúly fel tudja rántani a kabint az akna tetejébe. Ilyen pedig akkor történik, ha a fent említett okok miatt a kötél megcsúszik a hajtótárcsán, vagy valamiért a hajtás elszabadul (pl. fék hiba miatt).
A Magyarországon telepített lifteken az elmúlt közel 20 évben már kötelező volt a felzuhanás ellen is védekezni, azonban a magyarországi liftek kb. 70%-ánál a felzuhanásgátlás nincs megoldva. Szerencsére azonban a rendszeres vizsgálatoknak, és karbantartásoknak köszönhetően nálunk még nem történt felzuhanásból származó személyi sérüléssel járó baleset.
Tudta, hogy az érvényben lévő 146/2014 kormány rendelet értelmében az üzemeltető nagy mértékben felelőssé tehető, ha a felvonón bármilyen baleset történik? Jó hír az, hogy a régi lifteknél is kedvező áron, viszonylag egyszerűen beépíthető utólag is a felzuhanásgátlás! A biztonságon, az ember életen nem érdemes spórolni!