Az összes történelmi bejegyzés úgy szokott kezdődni, hogy már az ókori görögök is… és tényleg! Már az ókori görögök is használtak liftet!

Szeretnénk egy kis történelmi áttekintést adni arról, hogy hogyan fejlődött ki az a berendezés, amit ma felvonónak hívunk az elmúlt 2000 évben:

Archimedes

Archimedes

Időszámításunk előtt 236. Archimedes találmánya:

Archimedes a nagy görög matematikus és feltaláló kifejlesztett egy olyan emelőszerkezetet, amely tárcsákkal és kötelekkel emelte a terhet. A köteled egy dobra tekerte fel, és le. Ez volt valamennyi felvonó alapműködése a következő 2000 évben.

A “lifteket” ebben az időben leginkább építkezéshez, teherszállításhoz használták, az emberek még a lépcsőn közlekedtek.

Az emeléshez szükséges erőt villamos áram hiányában emberi, vagy állati erővel oldották meg. (például szamarakkal).

Középkori liftKözépkori lift 1541. Kellett a hit ereje is a használatához:

Mi “készültünk” a mohácsi csatavesztésre, amikoris már működött görög országban egy “személylift”. A lift a görög Meteora városában lévő Szent Varlaam kolostorban működött.

A kolostor egy 70 méter magas szikla tetejére épült, amelyre egy kézi erővel működtetett lifttel lehetett feljutni, vagy anyagot felszállítani.

Maga a “kabin” egy tákolt fabodega, vagy háló volt, az emelést pedig egy kötél fel- és letekerésével végezték.

Repülő szék 1743. fenséges lift:

Franciaországban készült az a lift, amelynek a kabinja egészen emlékeztet már a mai lift kabinokra. Ez egy egyszmélyes lift kabin volt, amelyet XV. Lajosnak építettek. A liftet csak és kizárólag a király használhatta.

A lift az első és a második emelet közlekedett.

A liftet sokan “flying chair”, vagyis repülő szék néven ismerik és emlegetik.

Ivan Kulibin 1793. jönnek az oroszok:Ivan Kulibin orosz tudós épített az első csavarorsós felvonót a cár téli palotájába Szentpétervárra.
London Eye 1823. túrista lift:

Londonban épült az első olyan lift, amelyet a hétköznapi emberek is használhattak. Burton és Hormer, két angol építészmérnök építette azért, hogy a turistákat felemeljék az épület tetejére, és onnan csodálhassák meg a londoni panorámát. A lift leginkább érdekességként, attrakcióként működött.

Hydraulic crane 1845. hidraulikus emelés:

Sir William Thompson találta ki, és valósította meg az első vízzel működő, hidraulikus darut, amely árut rakodott a kikötőbe érkező hajókról és hajókra.

1 évvel később pedig megépült az első hidraulikus elven működő ipari lift is.

Elisha OTIS_ 854 1854. nagy biztonsági előrelépés:

Elisha G. Otis bemutatta “biztonságos felvonóját”. A lift automatikusan befékezte magát, ha a kötél elszakadna, így a kabin nem tud lezuhanni. Mindezt Otis a Kristály Palotában, a New York-i világkiállításon mutatta be. Ezt a fajta fogókészüléket a mai napig használják a lifteken, igaz kicsit továbbfejlesztve.

A bemutató során OTIS saját maga állt a kabinba, és egy lélegzetelállító bemutatón demonstrálta a zuhanásgátló működését.

Innentől fogva a liftek biztonsága, és a liftek iránti bizalom nagyban nőtt, és megnyílt a lehetőség, hogy egyre több nyilvános épületbe, és magas épületekbe is beépülhessenek a liftek.

A technika fejlődésének köszönhetően a lifteket ekkor már nem emberi, vagy állati erővel hajtották, hanem gőzgépekkel.

Kíváncsi a folytatásra. IDE KATTINTVA megtalálja –>>

Facebook Comments